torstai 28. marraskuuta 2013

Tee ilmiöstä muhkeampi: laita ostajat jonoon!

Äskettäin Yle uutisoi jyväskyläläisten opiskelijoiden löytäneen ilmiölle kaavan. Lyhyesti kaikki alkaa ravisuttavasta tarinasta, sitten tarvitaan edelläkävijöitä tuntemassa kuuluvansa sisäpiirin (etuoikeutettuihin kuulumisesta aiemmassa kirjoituksessa) ja sitä kautta sanomaa levitetään massoille.

Jolla syntyi Nokian hylkäämään ajatuksen pohjalle. Nokia kehitteli uutta käyttöjärjestelmää, mutta heitti sen yhden puhelimen julkaisun jälkeen romukoppuun. Jotkut suunnittelijat sisuuntuivat, näkivät Meego-käyttöjärjestelmässä potentiaalia ja päättivät perustaa yrityksen. Kuulostaa hyvältä alulta tarinalle.

Kun näkymä puhelimen syntymästä oli vahva, Jolla lähti keräämään sisäpiiriä. Puhelimen sai ennakkotilata. Ennakkovaraaja maksoi osan hinnasta etukäteen. Tämä eturintama varustettiin t-paidoilla, tarroilla ja pipoilla. Jolla muisti ennakkovaraajia säännöllisillä sähköposteilla.

Siinä lepää Jolla. Kuva Jolla.com sivustolta.
Loppuhuipentumaksi Jolla ilmoitti lähes puolelle tuhannelle ennakkovaraajalle jonotustapahtumasta. Ensimmäisenä etukäteismaksun suorittaneet pääsisivät hauskimpaan jonoon, jossa heille loppumaksua vastaan luovutettaisiin puhelin. Jonotustapahtuma ja ensimmäisenä Jollansa saaneet uutisoitiin ainakin suomalaisissa tiedotusvälineissä.

Muutama sata ihmistä muodostaa näyttävän jonon. Puhelimen ennakkovaraaja näkee ettei ole yksin valintansa kanssa. Tarjoutuu mahdollisuus nähdä samanmielisiä ja ajatus oikeasta valinnasta vahvistuu. Ohikulkijoissa herää mielikuva jostain suuresta, eihän jonoa muuten olisi. Mediaakin fanilauma kiinnostaa.

Vempeleiden lisäksi jonottamisesta puhutaan yleensä konsertti- tai elokuvalippujen kohdalla. Finnkino on tehnyt suuren ihailijakunnan odottamien elokuvien jonottamisista tapahtumia. Uusimpaan Hobitti-leffan lipunmyynnin alkamista edeltävänä yönä Tennispalatsin ovet avattiin ja malttamattomat saivat katsella elokuvia odottaessaan mahdollisuutta ostaa liput ensimmäisten joukossa.

Me haluamme jotain elämää suurempaa. Kännykkä ei ole pelkkä matkapuhelin vaan ilmiö omine kannattajineen. Jono ei yksin luo ilmiötä, eikä se sitä kauan kanna - kiinnostusta sillä voi herättää.

Jonojen merkitystä ilmiöissä voidaan verrata taikinan kohottamiseen hiivalla: tarvitaan oikein tehty taikina, vääristä aineksista ei synny pullaa pelkällä hiivalla. Siitä taikinasta eli tarinasta palaan asiaan vielä myöhemmin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti