sunnuntai 27. lokakuuta 2013

Kaikki voi muuttua hetkessä - tarina videoiden vuokraamisesta ja niiden palauttamisesta


Iso joukko suomalaisia lopetti dvd-levyjen vuokraamisen uutisoi Ilta-Sanomien digi-osio jo heinäkuussa 2012. Ihmiset eivät ole kuitenkaan lopettaneet elokuvien katsomista, siitä ei ole kyse. Elokuvia katsotaan verkon välityksellä. Ja nykyisin se ei ole enää pelkkää nettipiraattien huvia.

Televisiot ovat kuin vaihvihkaa muuttuneet älylaitteiksi, joissa on verkkoyhteys nettivuokraamoineen. Oikeastaan uutta televisiota ilman näitä ominaisuuksia voi olla vaikea löytää. Netflix-valmius mainitaan jo erikseen televisioiden ja bluray-soittimien markkinoinnissa.

Uuden ajan kuluttaja haluaa asioiden tapahtuvan heti ja helposti. Jos jonkun asian eteen joutuu näkemään vaivaa, pitää siitä saada jotain lisähyötyä esimerkiksi elämyksellisyyden muodossa. Siksi elokuvateatterit eivät ole kärsimässä samaa ahdinkoa kuin perinteiset videovuokraamot.

Leffojen kansikoteloita voi vielä käydä hypistelemässä, tehden samalla irtokarkkiostokset isosta valikoimasta. Mutta miten moni menee mielellään palauttamaan vuokratun elokuvan? Tästä pienestä suuresta yksityiskohdasta on tullut vuokraamojen pullonkaula.

Makuuni-ketju on selkeästi havainnut ongelman pidentämällä vuokra-aikaa erilaisten pakettien muodossa. Uusin keksintö on postipalautus, jota äskettäin Pasilan asemalla avattu vuokraamo on lähtenyt tarjoamaan. Dvd kuoreen ja lähimpään postilaatikkoon. En tiedä onko idealla pelastava vaikutus, mutta se on pieni askel yhteen asiakkaan kokeman ongelman ratkaisuun.

Ehkä tärkein opetus on siinä miten nopeasti muutos voi tapahtua. Jonkun alan liiketoiminta häviää hetkessä. Ylättävän monella alalla väheksytään uusien tuotteiden, toimintatapojen tai palvelujen merkitystä. Reagointi tapahtuu vasta siinä vaiheessa kun ollaan jo hätää kärsimässä. Nokia on ikävin esimerkki siitä miten kilpailijoiden ideoiden vähättely ja liiallinen tyytyväisyydessä paistattelu voi aiheuttaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti