keskiviikko 6. marraskuuta 2013

Pomppivat hinnat

Optikot myivät aikoinaan toista linssiä eurolla tai jopa ilmaiseksi. Se oli aika yleisesti käytetty mainosjippo ja vielä jotkut liikkeet taitavat moista markkinointapaa yrittää. Totuushan kuitenkin on ettei se euron linssi kertonut mitään lopullisesta laskusta, pelkkää euron linssiä ei voinut ostaa erikseen.

Nykyisin voimakkaimmin asiakkaista kilpailevien optikkoketjujen hinnoittelu on selkeytynyt pakettimuotoiseksi. Asiakas tietää heti mitä silmälasit maksavat. Kumpi on houkuttelevampi vaihtoehto: yksi selkeä kaiken sisältävä hinta vai erillinen hinta kehyksille, linsseille, hionnalle ja näontarkastukselle.

Yllättävän monet yritykset haluavat piilotella asiakkaalle aiheutuvia kokonaiskustannuksia pilkkomalla hintoja tai pimittämällä hintatietoja. Jos yritys mainostaa palvelujaan netissä, hintatietojen löytyminen ei ole itsestäänselvyys. 


Yrittäjä ehkä luulee että hinta pelottaa asiakkaat pois, mutta tilanne taitaa olla toisin: selkeästi ilmoitettu hinta ja selkeä hinnoittelu lisää luottamusta yritystä kohtaan. Puuttuvat hintatiedot saavat siirtymään kilpailijan nettisivuille.

Joskus hinnoittelu on niin monimutkaista että se on synnyttänyt palveluja löytämään kilpailukykysimmän vaihtoehdon. Harvalle lentoyhtiöiden tai hotelleiden hinnoittelu on muuta kuin heprean kieltä. Pieni muutos lähtö- tai tulosajoissa voi muuttaa hintaa huomattavasti. Momondo on yksi uusimmista tulijoista. Se näyttää hyvin selkeällä graafisella tavalla lähtö- ja menopäivän vaikutuksen hintaan. 

Eikö tällaisten palveluiden tulo osoita, että alalla kaivattaisiin selkeän hinnoittelun tarjoavaa vaihtoehtoa? Monimutkainen hinnoittelu on rakennettu matkailualan oman sisäisen logiikan mukaan, jolla yritetään saada jokaisesta matkailijasta paras mahdollinen hinta kullakin hetkellä. Asiakkaalle se ei useinkaan aukene.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti