keskiviikko 20. marraskuuta 2013

Ei pisteitä kiitos, kultakortti ja jonon ohi.

M Room -parturiketju on päättänyt valjastaa miehisen kilpailuvietin lisätulojen saamiseksi: kalliimmalla kortilla ohittaa jonossa aina halvempien korttien haltijat. Silver-tasolla (jäsenyys 330e hinta 11/2013) kiilaa kortittomat ja ylimmällä Platinum-tasolla (jäsenyys 690e hinta 11/2013) kiilaa kaikki muut. Kaikki jäsenyydet sisältävät saman perustuotteen:  rajattoman määrän hiustenleikkauksia.

Kanta-asiakasohjelmat tuppaavat olemaan tylsiä. Kauppaan kuin kauppaan on kortti, jota näyttämällä saa kerättyä pisteitä, joista sitten joskus saa ehkä jotain etua. Näitä kortteja on jokaisen lompakassa riittämiin, eivät ne todellisuudessa ole osoitus suuremmasta sitoutumista tietyn yrityksen asiakkaaksi.

Lentoyhtiöt ovat jo aikoja sitten tajunneet hyödyntää meissä olevan halun olla muita parempia. Tason noustessa käyttöön tulee oma lähtöselvitys, lounge, mahdollisuus nostaa matkustusluokkaa ja tuoda enemmän matkatavaraa. Monelle ylemmällä tasolla oleminen on jo palkinto itsessään.

Asiakkaiden jakamista kasteihin voidaan olla montaa eri mieltä, mutta jonkin ekstran tarjoaminen on toimivampi palkitsemiskeinona kuin muutaman euron alennuskuponki. Alennuskuponki lämmittää mieltä sen käyttökerran ajan, etuoikeuksien tarjoaminen on pysyvämpi ilo.

Sitouttavan edun arvoa voi harvemmin mitata rahassa vaan kyseessä on alennuksen antamisen sijasta tunnesiteen vahvistaminen. Eräs yritys lähettää asiakkailleen nimipäivänä jäätelön kioskista saamiseen oikeuttavan koodin. Rahallisesti merkittävästä etuudesta ei ole kysymys, mutta tunne muistamisesta syntyy.

Ei pidä vähetellä paremman asiakkaan statuksen merkitystä, kukapa ei haluaisi tuntea itseään tärkeäksi ja pidetyksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti