Samaa pohdintaa tapahtuu tavaroiden kohdalla pakkausten perusteella. Harvat lukevat tarkemmin pakkaustekstejä vaikka isoin osa ostopäätöksistä tapahtuu hyllyjen välissä. Siksi ulkonäön pitää kertoa nopeasti tuotteen sisältö ja tarina. Eräs mainostoimisto arvioi ratkaisun tapahtuvan kolmessa sekunnissa.
Onko tässä paketissa laadukas tuote? |
Väri on osa ruoan makua. Punaista pidetään ruokahalua kiihdyttävänä värinä. Siihen miten maukkaaksi ja raikkaaksi appelsiintuoremehua arvioidaan vaikuttaa oikeanlainen pakkauksen värisävy. Sitrusvirvoitusjuomien valmistaja vaihtoi pullojensa väriä ja monet olivat yhteydessä valmistajaan: he kokivat että juoman makua oli muutettu.
Paras jäätelö on monen mielestä pyöreässä ja pahvisessa purkissa. Vaniljajäätelö koetaan laadukkaammaksi kun se on hiukan kellertävää ja siinä näkyy vaniljansiemeniä.
Värien lisäksi on mahdollista leikkiä pakkauksen koolla tai muodolla. Pringles oli Suomen markkinoilla ensimmäinen perunalastujen valmistaja, joka pakkasi tuotteensa putkiloon. Terveystietoisuuden kasvaessa trendinä ovat herkuissa megapussien sijan pienet sipsi- ja karkkipussit.
Jotkut valmistajat mainitsevat pienen koiran kokoisilla kirjaimilla yksittäisen ominaisuuden, jonka vuoksi tuote on terveellisempi tai muuten parempi kuin kilpailijansa. Paljon käytettyjä väittämiä ovat "ei sisällä natriumglutamaattia" ja "lisäaineeton", sinällään kumpikaan ei todista tuotetta terveelliseksi, mutta vetovoimaa noilla maininnoilla tuntuu olevan.
Värimaailmaan liittyvät alussa esitetyt määritelmät ovat yleistyksiä, ne eivät ole kaiken kattavia - toki jokaisen omilla mieltymyksellä eri väreihin on vaikutuksensa. Silti väreillä on suuri merkitys ostopäätöksiin ja laadun arvioimisessa.
Näin joulun ollessa ihan nurkan takana, toivoitan kaikille blogin lukijoille mukavia pyhiä ja tietysti oikean värisiä, kokoisia ja muotoisia paketteja! Juttu jatkuu pienen tauon jälkeen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti