Lahkomainen yritys uskoo tietävänsä asiakkaitaan paremmin mitä he tarvitsevat. Jos asiakkaiden usko heikkenee, eli he eivät osta tarpeeksi, asiakkaat eivät vain ymmärrä omaa parastaan. Heille pitää julistaa sanomaa mainosten kautta enemmän ja kovempaa.
Mikäli lahkoyrityksen kilpailija tuo jotain uutta markkinoille, ei sille uskossaan vahvan firman silmissä ole kysyntää. Lahkoyrityksen tuote on kaikissa olosuhteissa ylivoimainen. Eihän kilpailijoiden simpukkapuhelimilla tai kosketusnäytöillä ollut mitään vastusta meidän kotimaiselle kännykkävalmistajallemme.
Totuus on tässä kädessä. |
Jos asiakas reklamoi, antaa negatiivista palautetta tai kehitysehdotuksen, lahkoyritys tyrmää sen välittömästi.
Asiakas on tyhmä tai asiakas ei osaa käyttää tuotetta oikealla tavalla. Ja luonnollisestikaan kehitysehdotusta ei voida toteuttaa, koska se rikkoisi yrityksessä vallitsevaa koskematonta pyhää järjestystä.
Pahin virhe on jos joku yrityksen sisällä uskaltaa poiketa totutuista kaavoista, asioiden pitää mennä turvallisten hierarkioiden ja liturgioiden mukaan.
Lahkoa pelottaa sisältä päin tuleva kritiikki ja se pitää hiljentää tehokkaasti.
Helpointa ennaltaehkäisy on valitsemalla yritykseen mieleltään kloonattuja henkilöitä töihin. Riittävä samanhenkisyys varmistetaan persoonallisuustestillä ennen rekrytointia.
Puhtautta vaaliessaan lahkot tekevät kuolemaa. Niin käy myös yhden totuuden varassa eläville ja ympäristöstään piittaamattomille yrityksille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti