perjantai 24. tammikuuta 2014

Pienempää, kiitos!

Hyvä tuotteen X valmistaja, oletko koskaan miettinyt paljonko asiakkaita menetät liian isolla pakkauskoolla?

Isoilla pakkauksilla karkoittaa monta asiakasryhmää. Sinkut lienee tunnetuin ja puhutuin ryhmä, jotka eivät kiinnostu kilon pakkauksista. Sitten on painoaan vartioivien joukko. Makeisten ja snacksien valmistajat ovat trendejä haistelleet ja tuoneet megasäkkien rinnalle pienempiä pakkauksia.

Tunnetko tarvetta nostokurjelle ostoksilla käydessäsi?
Suuri pakkauskoko voi luoda myös logistisen ongelman. Esimerkiksi talous- ja wc-papereita myydään yhä isommissa säkeissä. Niiden kuljettaminen on hankalaa varsinkin kun samalla joutuu ostamaan muutakin ja lisäksi jättisäkit nielevät paljon säilytystilaa.

Tähänkin markkinarakoon on pari valmistajaa osannut työntyä pienentämällä pakkauksiaan. Tiettyjä merkkejä voi ostaa pari rullaa kerrallaan.

Kohtalokkaaksi uuden tuotteen kohdalla muodostuu kokeilijoiden ryhmän unohtaminen. Markkinoille tulee uusi kiinnostava tuote, mutta hiukan epäilyttää maistuuko tai toimiiko tuote muuten. Haluatko ostaa ensimmäiseksi jättipakkauksen? 

Kokeilijoiden ryhmä unohtuu palveluiden tarjoajiltakin. Asiakkaan halutaan sitoutuvan pitkäksi aikaa jäsenyyteen, tilaukseen tai sopimukseen. Hyvänä huonona esimerkkinä tästä on HBO, joka sai sittemmin sapiskaa kuluttajaviranomaisilta ja paransi tapansa muuttamalla ehtojaan.

Iso pakkaus tai pitkä sopimus voi olla houkutteleva ajatus valmistajalle sekä palvelun tarjoajalle ja joillekin asiakkaillekin se on hyvä juttu. Epävarmalle kuluttajalle se muodostaa riskin ja silloin tuote jää hyllyyn tai sopimus solmimatta.

2 kommenttia:

  1. Vasta olin löytänyt tämän blogisi ja luin sen saman tien läpi. Tällaisiakin blogeja tarvitaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Tom ja kiitos palautteesta. Luettavaksi tämä on tehtykin.

      Poista