Sopu on vihdoin näkyvissä. Se tarkoittaa pakkomainoksia tallennuksiin ja tekijänoikeusjärjestöille maksettavaa maksua joka langennee lopulta nettitallennuspalvelun käyttäjälle.
Muutokset voivat tehdä tavallisesta tallentavasta digiboksista verkkopalvelua houkuttelevamman - siinä mainokset voi kelata normaalisti yli. Pakkomainokset ovat siirtymistä todella kaukaiseen menneisyyteen, sillä jo VHS-aikana mainoskatkon pystyi ohittamaan pikakelauksella.
Mediayhtiö Bonnierin omistama MTV on jo pitkään ollut kärsimässä hätää tv-toimintansa kanssa. Viestisikö se siitä, ettei perinteinen lähetystapa mainoskatkoineen enää toimi heidän sisältönsä kanssa. Kaupallisten kanavien tarjonta on hyvin viihteellistä ja sen kuluttamiseen on tullut useita mainoksettomia suoratoistopalveluja.
Iso ruutu on edelleenkin arvossaan, mutta perinteinen televisio ei. |
Jo hyvin pienellä kuukausimaksulla voi katsella tv-sarjoja ja elokuvia mainoskatkoitta silloin kun haluaa. Netflix on ryhtynyt tuottamaan pelkästään omassa suoratoistopalvelussaan tarjottavaa sisältöä. Se huokuttelee lisää käyttäjiä palvelulle.
Perinteinen ohjelmaa tiettyyn aikaa lähettävä televisio toimii suorana seurattavissa yhteisöllisissä hetkissä, esimerkiksi urheilukisoissa.
Televisiosarjat ja elokuvat katsotaan kernaasti itse valittuna ajankohtana. Sarjoja halutaan katsoa putkessa, useampi jakso kerrallaan. Ennen sarja-ahmintaan ostettiin dvd-bokseja, mutta nyt suoratoistopalvelut korvaavat nekin.
Näen kaiken kiinnostamattoman pakkomainonnan punaisena vaatteena uuden polven kuluttajalle. Mikäli väkisin tarjottavat mainokset tulevat verkkotallennuspalveluihin, ne pitäisi kohdistaa todella hyvin ja määrää rajoittaa. Nuorempi sukupolvi ei niele pakkosyötettyjä ruoansulatusjogurttimainoksia ja pian perinteinen televisio ei kelpaa enää edes verkkotallennuspalvelun kautta.
Ratkaisuja kaupallisen television tulevaisuuteen pitäisi lähteä hakemaan suoratoistopalvelujen suunnalta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti