maanantai 24. maaliskuuta 2014

Säästövinkkejä mukavuudenhaluisille

Vesi, hiiiva ja jauhot eivät maksa paljon mitään, sanovat kotitalouslehdet ja neuvontajärjestöjen nettisivut. Entä jos ei jaksa tai osaa? Muutaman kaupan käyttämän kikan opettelulla ja hiukan kuluttajakäyttäytymistään miettimällä säästää jonkun sentin.

1) Katso kaupassa ala- tai ylähyllyille. Silmien kohdalla ja parhaiten käden ulottuville sijoitetut tuotteet ovat yleensä hintahaitarin yläpäässä. Vaikeammin saavutettavissa ei ole pelkästään kaupan omia merkkejä vaan myös halvempia merkkituotteita.

Lisää rahaa kultaiseen lippaaseen.
2) Jos alariviltä (tai jostain muualta) löytyy ennestään tuntematon tuote, ei kannata ostaa ensimmäisenä isointa säästöpakkausta. Halpakin tuote on käyttämättömänä hukkaostos.

3) Isoin pakkaus ei ole aina halvin. Vastoin yleistä oletusta joissain tuotteissa kilo- tai kappalehinta voi olla kalliimpi suuressa paketissa.
Megapakkauksissa kulutus tahtoo kasvaa koon mukana. Isosta pullosta pesuainetta tulee lirautettua enemmän ja suuresta keksipaketista otetaan useampi kerrallaan. Maltillisesti käyttäessä jättikoossa riskinä on tuotteen vanheneminen ennen sen loppumista.

4) Tarjouksissa myydään usein isompi erä tuotetta halvemmalla hinnalla. Jos olet ostamassa yhtä suklaapatukkaa, et luultavasti tarvitse kolmea vaikka saisit ne melkein yhden hinnalla. 
Hinnat on muotoiltu yleensä niin että yhden tuotteen ostajaa jää harmittamaan, vaikka useampi kappale maksaa yhteensä aina enemmän. Lisäksi kannattaa miettiä haluaako käyttää omaa kotiaan kaupan sijasta varastointipaikkana, varsinkin jos tilasta on puutetta.

5) Pelkkä hinta on huono ostokriteeri. Mitään ei kannata ostaa vain halvan hinnan takia. Hinta ei välttämättä ole laadun tae, kallis voi olla huonoa tai halpa hyvää. 
Jos halvan hinnan verukkeella jätät ostamatta itsellesi paremmin sopivan tuotteen, riskinä on että joudut joka tapauksessa ostamaan myöhemmin myös sen kalliimman version.

6) Ostoksistaan kannattaa nauttia mahdollisimman pitkään ja paljon, oli kyse sitten suklaapatukasta tai uudesta tietokoneesta. Tyytymättömyys ja jossittelu johtaa helposti uusiin sekä mahdollisesti turhiin ostoksiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti