tiistai 25. maaliskuuta 2014

Marketti pukeutuu blogiin

Löysin marketin vaatteista kertovan "Toimittaja pukeutuu Prismaan" -blogin. Siellä SOK Median yhteisöpäällikkö pukeutuu erilaisiin Prismasta saataviin vaatteisiin. Tuotemerkit ja hinnat hän auliisti kertoo lukijoilleen.

Sisältömarkkinointi ja sosiaaliseen mediaan rynniminen ovat trendikkäitä ilmiöitä yrityspiireissä, puhutaan somen haltuunotosta. Ikävä heittää hiukan kylmää vettä niskaan innokkaimmille, sosiaalista mediaa kun ei voi hallita tai kahlita.

Periaate somen hyödyntämisestä liiketoiminnassa kuulostaa hienolta. Perinteisissä viestimissä yritykselle hankaluuksia tuottavat portinvartijat eli toimittajat - hienoinkaan lehdistötiedote ei yleensä mene sellaisenaan läpi. Toki aina on ollut lepsua ja laiskaa journalismia ja journalisteja, mutta ne ovat toisen keskustelun paikka.

Mikä yllätys täältä paljastuu?
Media ilman portinvartijoita saattaa tuntua jättipotilta. Yrityksen omat viestit voidaan julkaista tismalleen halutussa muodossa: kertoa niistä omista hienoista tuotteista ja palveluista rajattomasti. Ja tämän oletuksen varassa mennään pahasti metsään.

Kukaan ei halua lukea blogista tai Facebookista pelkkiä tiedotteita. Jokainen nettiyhteyden päässä oleva voi tuottaa sisältöä verkkoon, joten kilpailu huomiosta kiristyy. Sosiaalisesta mediasta haetaan viihdettä, uusia kontakteja, tietoa ja ajatuksia. Mikäli yritys ei pysty sisällöllään näihin tarpeisiin vastaamaan, se hukkuu kaiken muun saatavilla olevan materiaalin alle.

Ihmiset eivät ole tyhmiä. Blogisisältöjen kertoessa enemmälti erilaisista tuotteista, varsinkin muoti- ja kosmetiikkablogeihin suhtaudutaan kuten mainoksiin. Yritykset ja bloggaajat ovat siis sahanneet omaa oksaansa nostaessaan tuotteet sisältöjen keskiöön.

Minä taidan hakeutua kolajuomajätille töihin bloggaamaan. Kerron sitten kuinka tänään nautin Zeroa tai Maxia (firmasta riippuen), jonka ostin rajoitetun ajan voimassaolevaan tarjoushintaan lähikaupasta. Lukisitko?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti