lauantai 22. maaliskuuta 2014

Palveluasenteen ilmaisijat

Emme halua auttaa.
Kauppakeskuksessa parturi-kampaamon ikkunaan oli liimattu keltainen kyltti "Sorry emme osaa auttaa sijainneissa" ja varmuuden maksimoimiseksi sama teksti oli perässä englannin kielellä.

Mistä idea kylttiin on tullut? Onko joku käynyt kysymässä liian vaikeita ja nolannut työntekijän? Ajatteleeko omistaja työntekijöiden kallista aikaa valuvan hukkaan jos joku tulee kysymään reittiä? Itselleni tällaset kyltit kielivät yrityksen palvelukulttuurista ja saavat kiertämään firman kaukaa muutenkin kuin tarvitessani "sijainnin neuvontaa".

Kysymys on palvelualan yrityksestä. Jos ohikulkevaa muukalaista ei edes haluta yrittää neuvoa lähistöllä sijaitsevaan paikkaan, onko henkilökunnalla tai omistajalla kiinnostusta etsiä vastauksia asiakkaan esittämiin kysymyksiin mikäli niihin ei ole suoraa vastausta tarjolla?

Kysyvä on firmalle mahdollisuus. Vilpitön halu auttaa ja ystävällinen asenne jää mieleen, vaikkei sitä reittiä ihan tarkkaan hiussalongissa tunnettaisikaan. Myöhemmin hiustenleikkausta tarvitessa voi ystävällisiä neuvoja jakaneen parturi-kampaamon henkilökunta tulla mieleen. Parhaimmassa tapauksessa hyvää suhtautumista kehutaan vielä tuttavillekin. Auttaminen on halpaa ja tehokasta markkinointia.

Ehkä ystävällistä palveluntarjoajaa etsiessä pistokokeen tekeminen auttaisi oikean valinnan tekemisessä. Astu sisään liikkeeseen ja leiki tietämätöntä turistia. Miten henkilökunta suhtautuu sinuun? Oletko häiritsevä tekijä vai huomaatko intoa auttaa sinua?

Eräs yrittäjä oli huomannut positiivisen tavan erottautua, hänellä luki ikkunassaan "Vaihdamme parkkirahaa mielellämme".

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti