lauantai 26. lokakuuta 2013

Myynti on mennyttä kalua!

Kukapa ei olisi töiden jälkeen kauppakeskuksen läpi kulkiessa, samalla miettien ostoskassissa olevien pakasteiden sulamista, törmännyt kysymysten tulvaan joihin ei jaksaisi vastata. Millä salilla käyt? Oletko miettinyt sähkösopimuksen kilpailuttamista? Mitä liittymää käytät?

Millainen olo noista kysymyksistä tulee? Vältteletkö katsekontaktia ettei sinulta vahingossakaan kysyttäisi kuntosalijäsenyydestä koska sinulla ei ole aikaa ja halua lähteä tekemään selkoa asiasta. Tuleeko sinulle olo, että tuon tuotteen minä haluan, kun sinut pysäytetään ja joudun tentattavaksi: mikset vaihtaisi liittymää, tästä tulee pelkkää säästöä sinulle. Pahimmassa tapauksessa huomenna kauppakeskuksessa on uusi myyjä tarjoamassa tuotetta josta jo eilen kieltäydyit.

Aika useat kokevat myynnin häirinnäksi. Myynnillä on huono maine ja harva haluaa olla myynnin kohteena. Tietenkin myymällä saadaan aina jotain kaupaksi ja sen tuloksen mittaaminen on pelottavan yksinkertaista: tuli kauppa tai ei tullut kauppaa.

Se mikä unohtuu usein on tapahtumat kaupan jälkeen. Ehkä asiakas ei tunnekaan tuotetta tai palvelua omakseen. Hän kokee olevansa joku jolle on myyty jotain. Onhan näitä termejäkin, sorruin, menin lankaan, minulle myytiin väkisin. Hyvä kuvaus tunteesta ettei kaikki olekaan tapahtunut yhteisymmärryksessä. Tulee halu palauttaa tuote, purkaa sopimus tai tehdä useimpien tapaan: tyytyä kynsin hampain tuotteeseen kun se tuli ostettua, valittaa tuttaville, kirjoittaa keskustelupalstalle, välttää jatkossa asiointia myyjätahon kanssa. Rahaa kilahti kanssaan hetkeksi, mutta miten käy jatkossa?

Uuden ajan ja sukupolven asiakas on erilainen. Hän käyttää Googlea, Facebookia, kysyy tuttaviltaan ja jos on oikein kiinnostunut käy keskustelupalstalla. Neutraalien eli ei-kaupalliseksi koettujen tahojen kokemus ja näkemys on tärkeä.

Kukaan ei kauppaa Spotifyta tai Netflixiä. Silti niille riittää kysyntää. Kumpikaan palvelu ei ole määräaikainen, eikä palvelun lopettaminen ole vaikeaa. Perumiseen ei tarvita soittoa perumisen syytä tenttaavalle asiakaspalvelijalle, vaan se käy nappia painamalla. Ja kummaa, kumpikaan palvelu ei ole romahtanut asiakaskatoon. Kumpikin palvelu kuvaa uutta aikaa, uutta asiakaskokemusta. On helppo ottaa palvelu käyttöön kun tietää ettei missään ole ketunhäntää kainalossa, riskiä ei ole. Yksinkertainen sopimus ja selkeä hinnoittelu, sekä rajoittamaton käyttö.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti