keskiviikko 30. lokakuuta 2013

Anna minun kokeilla! (Eli sananen tyytyväisyystakuista)

Hierojani tarjoaa antamalleen hoidolle tyytyväisyystakuun eli rahat saa takaisin jos kivunlievityksestä ei ole ollut hyötyä. Kyseessä on varsin pätevä kaveri. Kyselin kuitenkin onko moni halunnut rahansa takaisin. Palautuksen pyytäjiä ei ole liiemmin ilmaantunut.

On monia erittäin henkilökohtaisia palveluja, erityisesti kauneuden- ja terveydenhoitoon liittyen. Voi olla että nykyinen hieroja tai kampaaja hoitaa hommansa kohtuullisesti, mutta uuden kokeilu tuntuu uhkapeliltä. Mitä jos mennään ojasta allikkoon - uusi hieroja onkin entistä huonompi. Tällöin yrittäjän olisi tärkeää pienentää kokeilemisen riskiä.

Monet isot kauppaketjut tarjoavat erilaisia vaihto- ja palautusoikeuksia asiakkaan kokeman riskin vähentämiseksi. Välillä myös uusien tuotteiden lanseerauksessa käytetään tyytyväisyystakuuta. Kuitenkin todella harvat pienet yritykset tarjoavat takuita palveluilleen. Monet naiset (ja miksei yhä enenevässä määrin miehetkin) kokevat esimerkiksi kosmetologipalvelut niin henkilökohtaisiksi, ettei uskallusta uuden yrittäjän kasvohoitojen kokeilemiseen ole.

Pienyrittäjä saattaa nyt miettiä, ettei hänellä ole varaa tarjota takuuta: mitä jos kaikki haluavat rahansa takaisin? Kuten alun hierontayrittäjän kokemuksista huomaa, asiallisen palveluntarjoajan annetaan pitää saamansa maksu. Jos vaikka hyvä kampaaja on löytynyt, miksi lähteä etsimään enää uutta ja näkemään sitä vaivaa? Samalla voi miettiä takaraivossaan, miten moni asiakas ei uskalla kokeilla yrityksesi palveluja kokeilemiseen liittyvän riskin vuoksi?

Sitten jos ja kun tällaista tyytyväisyystakuuta lähtee tarjoamaan, sen täytyy olla reilu. Eihän se enää ole mikään tyytyväisyystakuu jos asiakas kokee ettei rahoja voi saada kuin kovaa vaivaa näkemällä. Tällaisiin ehtoihin olen törmännyt joidenkin tuotteiden kohdalla. Kannataa miettiä viitsiikö kukaan kirjoittaa romaanin tyytymättömyyden syistä ja lähettää kymmentä kuittikopiota makkarapaketin hinnan takaisin saamiseksi. Toki tämä hillitsee keinottelijoita, mutta antaa kuvan siitä ettei takuun antaja ole oikeasti valmis palauttamaan tuotteen tai palvelun hintaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti