tiistai 7. tammikuuta 2014

Auta minua löytämään se oikea

Syksyllä etsin kenkiä, jotka sopivat tennareita paremmin vuodenaikaan. Kävin kahdessa urheiluliikkeessä katsomassa valikoimia. Molemmissa kenkiä oli iso seinällinen. Niiden esittelyteksteissä vilisi termejä kuten "Traxion" tai "Ahar" .

Etsiipä mitä tahansa törmää äkkiä vaihtoehtojen vuoreen. Jalkinevalmistaja ei halua asiakkaan sijoittavan tuotetta mielessään arkiseen kenkien tuoteryhmään: jos jonkinlaista monoa on markkinoilla jo paljon. Tuotemerkkien toiveunissa kuluttaja näkee valmistajan vermeet omana kategorianaan, johon tavallisia saappaita ei voi mitenkään verrata. Tämä on synnyttänyt halun puhua tuotteiden ominaisuuksista hienosti nimettyinä teknologioina.

Juoksemisesta ja siihen liittyvistä tuotteista kiinnostuneille eri valmistajien teknologioihin uppoutuminen on mielenkiintoista. Urheiluvälineitä tekevät yritykset kertovat nettisivuillaan mitä nämä hienolta kuulostavien termien taakse piilotetut ominaisuudet ovat. Lisäksi asiaa harrastavien keskustelupalstoilla voi udella muiden mielipiteitä Traxionista.
Onko oikean ostoksen tekeminen pelkkää arpapeliä?

Tavallinen kengänpohjan kuluttaja, joka ei ole kiinnostunut tekemään tutkimustyötä ennen ostamista, on pulassa. Kaupassa hänellä on vastassa laaja valikoima kenkiä, joiden ominaisuuksia kuvataan hänelle täysin tuntemattomilla termeillä.

Mitä kauppa voi sitten tehdä? Vähintään tuotteiden lähistöllä pitäisi olla lista eri valmistajien käyttämistä termeistä ja niiden selitykset. Mitä esimerkiksi Ahar tarkoittaa päivittäisessä käytössä asiakkaalle?

Kuluttajalle eniten iloa on tavoitettavissa olevasta asiantuntevasta henkilökunnasta. Kun kävin näissä kahdessa urheiluvälineliikkeessä, ensimmäisen liikkeen työntekijä ei ollut innokas esittelemään tuotteita. Toisessa kaupassa kerroin mitä tarvitsen ja sain useita ehdotuksia minua mahdollisesti kiinnostavista kengistä. Ostin jalkineet ja seuraavalla kerralla liike on etusijalla hankintapaikkaa miettiessäni.

Kauppojen tulisi ottaa huomioon myös ne kuluttajat, joilla ei ole kiinnostusta tehdä etukäteistutkimusta hankinnoistaan. Tuotteesta kiinnostuneet, asiansa tietävät ostajat ovat varmasti mukava asiakasryhmä, parhaassa tapauksessa he palvelevat itse itsensä. Rahaa on kuitenkin myös tyhmiä kysymyksiä kysyvillä perehtymättömillä ostosten tekijöillä, eikä naapuriliike ole välttämättä huomannut helpottaa heidän asiointiaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti