keskiviikko 10. joulukuuta 2014

Opastakaa seniorit digimaailmaan!

Digitaaliseen maailmaan syntyneiden on usein vaikea käsittää sen ulkopuolelle jääneiden ongelmia. Kun kosketusnäytön käyttö on diginatiiville itsestäänselvyys, muutama sukupolvi aiemmin syntyneellä virtuaalisten näppäinten painelun opettelu saattaa viedä paljon aikaa ja energiaa. Digiajan lapsen liikkuessa älylaitteiden valikoissa salamanopeudella voi herätä häpeä - ehkä huolikin - omasta osaamattomuudesta.

Palvelujen ja yhteydenpidon siirryttyä yhä enemmän verkkoon, hyötyisivät digimaailmaa vierastavatkin uuden tekniikan osaamisesta. Huonosti liikkuvan ikäihmisen ei tarvitsisi raahautua pankkikonttoriin laskuja maksaakseen ja teini-ikäisiä sukulaislapsia näkisi useammin videopuhelujen välityksellä.

Hyvää tarkoittava suku ostaa mummulle ja vaarille vimpaimen vanhemman sukupolven elämän helpottamiseksi. Aina ei uudelle teknologialle ei ole edes vaihtoehtoja: suurin osa kännyköistä on kosketusnäytöllisiä, joitakin iäkkäämmille tarkoitettuja malleja lukuunottamatta ja lankapuhelimista on kai turha enää puhuakaan. Aktiiviset seniorit haluavat olla mukana maailman menossa, joten he ostavat uuden laitteen itse.

Mummo ja pappa maksavat laskunsa tabletilla puistossa.
Ikävimmissä tapauksissa uusi laite tuo ilon sijaan pelkoa modernia teknologiaa kohtaan. Vimpain jää nurkkaan keräämään pölyä käyttämättömänä ja halu käyttää mitään kahvinkeitintä kehittyneempiä koneita kaikkoaa.

Kansalaisopistot sekä yhdistykset järjestävät kursseja mobiililaitteiden ja tietotekniikan käytön alkeista. Pidän niitä hyvänä alkuna.

Jokainen laite on tiettyä perustaa lukuunottamatta omanlaisensa, eikä yleisluonteisella kurssilla ole välttämättä mahdollista keskittyä juuri sen oman koneen ihmeellisyyksiin. Lisäksi tulevat useiden digilaitteiden käyttöön tarvittavien liittymäsopimusten kiemurat.

Siispä tablettien, puhelinten, tietokoneiden, muun uuden tekniikan valmistajat ja palveluiden tarjoajat: auttakaa digivempaimiin perehtymättömiä! Olkaa apuna käyttöönotossa sekä opastakaa laitteen perustoimintojen hyödyntämisessä. Kysykää mihin käyttöön laite tulee ja kertokaa kuinka kuvia otetaan tai miten verkkopankkisovellusta käytetään.

Opastaminen on monessa mielessä järkevää. Väestö vanhenee, joten ikääntynemmän sukupolven huomioiminen tuo teknologiayrityksille uutta asiakaskuntaa. Kun digikansan ulkopuolella jäänyt oppii hyödyntämään älylaitteita, se voimaannuttaa ja parhaimmillaan lisää yhteiskuntaan kuulumisen tunnetta.

Tietenkään kyky tekniikan hyödyntämiseen ei aina ole iästä kiinni. Jotkut seniorit seuraavat aktiivisesti aikaansa ja toisaalta jotkut nuorempaan sukupolveen kuuluvat vierastavat uusia laitteita.

Teknologiaosaaminen ei saa määrittää ihmisarvoa. Palveluja on tarjottava uusimmasta tekniikasta osattomillekin. Kepin sijasta käyttöön on tarjottava aktiivisesti kannustusta ja mahdollisuuksia kokeilla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti