torstai 24. huhtikuuta 2014

Värin tunnustaminen kannattaa.

Tom of Finland-postimerkki on synnyttänyt mielipiteiden taifuunin, monet eivät olisi moista kirjeen tai kortin maksuvälinettä kaivanneet. Kriittisistä mielipiteistä huolimatta kauppa on käynyt yli järjestelmien sietokyvyn.

Kevään suosituin yritysten hyväntekeväisyyskohde on selkeästi lastensairaalan rakentaminen. Sen tukemisessa ei ole mitään väärää. Valinta välittää hiljaisen viestin organisaatioiden turvallisuushakuisuudesta. Kohteita kun lienee tarjolla säästötalkoiden aikaan surullisen paljon.

Miten toimisi arkisempi (ja arpisempi) malli mainoksessa?
Prisma kertoo olevansa koko perheen hypermarket. K-Citymarket taas määrittelee itsensä koko perheen ostospaikaksi. 

Tilastokeskus infoaa vuonna 2012 yhden hengen talouden olleen yleisin (1 069 933) ja seuraavaksi yleisin kahden hengen talouksien (855 816). Miksi mikään kauppaketju ei uskalla olla reilusti sinkkujen ostospaikka tai pienten perheiden asialla?

Mainosten kuvamaailma pitää sisällään paljon nuoria, hyvävartaloisia ja kasvoiltaan kauniita tai komeita hahmoja. Katukuva ei täyty yhtä täydellisiltä näyttävistä ihmisistä. Kauneus tuo mielihyvää, mutta karkottaisiko pieni loraus realismia mainoskuvastossa kaikki asiakkaat kilpailijoille?

Yritykset eivät tunnusta hanakasti mitään väriä. Hitusenkaan mielipiteitä mahdollisesti jakava tahdotaan unohtaa. Tarvitseeko yrityksen sitten edustaa ketään tai mitään? Ei siihen kukaan pakota, vaikka rohkeus on yksi merkittävä tapa erottua massasta.

Kuluttajat odottavat liike-elämän osallistuvan aktiivisesti yhteiskunnallisten pulmien ratkomiseen. Asiakkaat kaipaavat yritysten arvojen olevan omiensa kaltaisia. Reiman tapa valmistaa vaatteita Bangladeshissa sai välittömän reaktion viestien tulvana sosiaalisessa mediassa.

Tom of Finland-postimerkki kertoo tarinaa siitä, että reippaudella rikkoa sovinnaisuuksia on välillä palkintonsa. Ehkä kuluttajia pidetään liian herkkähipiäisinä. Oletetaanko meidän olevan jopa liian konservatiivisia? Kai me kestäisimme nuorten huumevalistuksen tukemisen, uusperheen marketin mainoksessa ja kuvan pyöreämmästä mallista kadulla?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti