torstai 14. marraskuuta 2013

Lihavat asiakkaat

Ylipainoon liittyvää asiaa tuntuu tulevan joka tuutista. Harva kuitenkaan tulee ajatelleeksi sen vaikutuksia kuluttamiseen.

Katsoin tabuja käsittelevää dokumenttia ja siinä nostettiin esille Yhdysvalloissa isoille ihmisille suunnattu yökerho. Yritys sai alkunsa kun kurvikas nainen koki ettei hänelle eikä hänen ystävilleen ollut olemassa luontevaa menopaikkaa, jossa heitä kohdeltaisiin tasavertaisena muiden asiakkaiden kanssa. Nyt yökerho on pyörinyt 11 vuotta.

Tämä kertoo parista asiasta. Ylipainoisia ole osattu huomata kaikissa paikoissa asiakkaina ja toisaalta marginaaliselta tuntuvasta asiasta (ylipainoiset eivät sinällään ole marginaalissa, huomattavasta painosta kärsiä on Yhdysvalloissa noin kolmannes) voi syntyä jotain merkityksellistä.

Vaikka mainoksissa esiintyykin hoikkia ja treenattuja vartaloja painokäyrät eivät ole tiettämästi lähtemässä laskuun piakkoin. Lihavuuteen liittyy stigma ja erilaisia painonhallintaan tuotteita on tarjolla määrättömästi. Muuten ylipainoiset huomioidaan varsin heikosti liike-elämässä.

Lihavien määrän vuosia jatkuneesta kasvusta huolimatta monetkaan suuret vaatemerkit eivät valmista vaatteita isokokoisille. Toki on ollut hieman marginaalisia "suuremmoisille naisille ja isoille miehille" tarkoitettuja kalliita liikkeitä. Automarketeissa saattaa olla hylly osoitettu isompia kokoja tarvitseville. Dressmann XL tuli Suomeen jokunen vuosi sitten, ensimmäisenä laajempana ketjuna näille markkinoille.

Ideaalitilanteessa erillisiä ylipainoisille suunnattuja yrityksiä ei tarvittaisi, he voisivat käyttää samoja palveluja ja kauppoja kuin kaikki muutkin. Kun kuitenkin liiat kilot ovat vielä yhteiskunnassa tabun asemassa ja monet ylipainoista kärsivät häpeävät kilojaan ja vartaloaan, pitäisi tämä väestönosa huomioida paremmin palveluita suunniteltaessa.
Voisiko esimerkiksi kuntosali olla suunnattu lihaville tai ainakin suunnitella paremmin ylipainoiset huomioivaksi?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti