tiistai 12. marraskuuta 2013

Puhtauden kaipuu

Kävin tänään eräässä trendikkäässä jääjogurttia (frozen yogurtin suomenkielinen vastine Googlen mukaan) tarjoavassa kahvilassa. Useimmat tuotteet olivat "organic" tai "fair trade". Lumene hehkuttaa pohjoisen marjojen käyttöä kauneudenhoitotuotteissaan. Kosmetiikkamainoksia katsoessa vilahtavat granaattiomenat ja rypälesiemenuutteet raaka-aineina.

Urbaanista elämäntavasta on pitkä matka luontoon. Toki jossain näkyy puita ja puistokin saattaa olla, silti betoni ja asfaltti ovat hallitsevimmat elementit. Ruuhkat, saaste ja kiireet ovat aina läsnä. Ei ihme jos luonnollisena mainostettu alkaa viehättämään. Luonnosta tuleva koetaan puhtaaksi, raikkaaksi - jopa jotenkin taianomaiseksi. Luonto auttaa ja parantaa - vaikka sitä lakkaa olisi ryppyvoiteessa pisaran verran.

Hampurilaisravintolat ovat innostuneet tarjoamaan halutessa ruoan kylkeen luomu-maitoa, makeisista ja perunalastuista on luomuversioita. Kun syömme jotain huonoksi ravinnoksi miellettyä, voi yksittäinen luomukomponentti tehdä siitä mielessämme parempaa ja puhtaampaa. Keinotekoisesti makeutettu limu onkin puhtaampaa sisältäessään stevia-kasvista tehtyä makeutusainetta.

Eipä taida löytyä yritystä, jonka internet-sivuilla ei olisi mainittuna yhteiskuntavastuuta tai hiilijalanjälkeä. Asiakkaiden kiinnostukseen yritetään vastata. Kuluttaja on usein todella kaukana tuotteiden alkuperästä ja vähänkin isomman yrityksen toiminnasta muutenkin. Harva luottaa isojen monikansallisten yritysten pusseissa olevan pelkästään puhtaita jauhoja.

Pelkät yrityksen kotisivuilla olevat tyhjät sanat, jotka ovat lähes identtisinä kilpailijoidenkin nettisivuilla, eivät riitä. Korulauseiden sijaan voittajana selviää yritys, joka pystyy olemaan mahdollisimman avoin ja tarjoamaan tuotteiden alkuperän jäljitettävyyttä.

Jos paketissa mainitaan tila josta hunajamarinoidut broilersuikaleet ovat tulleet, tuntuu tuote kilpailijoitaan varmemmalta vallinnalta. Kun netin kautta voi selvittää millaisissa oloissa kahvin raaka-aineena käytetyt pavut on kasvatettu, on tuote persoonallisempi. Ahaa, tuolta minun kahvini on peräisin. 

Elektroniikan tai vaatteiden kohdalla jäljitettävyys on heikkoa. Joudumme tyytymään tietoon että yritys kyllä vaatii kaikilta alihankkijoiltaan eettistä ja ekologista kestävyyttä. Ja kyllä, joskus teemme tarkastuskäyntejä.

Kaikkein pahinta on kuitenkin valehtelu ja pimittäminen. Kun nättejä lauseita vastuullisuudesta nettisivuillaan näyttänyt yritys paljustuukin veronkiertäjäksi tai alihankkijoiden työntekijöiden oloista viisveisaavaksi kohu on valmis.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti