torstai 12. kesäkuuta 2014

Määräaikaisen suhteen vaarat.

Jossain vaiheessa määräaikaisuudesta on tullut vallitseva tapa sopimuksia solmittaessa. Pitkään sopimukseen houkutellaan tarjoamalla ilmaisia kuukausia tai muita lahjuksia sekä vannomalla helppouden ja vakaiden hintojen perään.

Kuntosalille ei muutama vuosi sitten päässyt ilman pitkäkestoisen sopimuksen koristelemista puumerkillä. Ja kun kerran oli nimensä paperiin tuntui, että paholaiselle sielunsa myynyt pääsi sitoumuksestaan helpommin irti.

Palveluyritysten halu haalia määräaikaisia sopimuksia pohjautuu ajatukseen säännöllisesti saatavasta varmasta tulosta: tulevaisuuden suunnittelu helpottuu. Niinpä työntekijöitä on koulutettu ja kannustettu houkuttelemaan asiakas pitkään kestävään sitoumukseen riippumatta sen todellisesta sopivuudesta hänen tarpeisiinsa.
Kahle vai sidos?

Kuntosalien prässättyä liikuntahaluiset pitkiin sopimuksiin asiakkaat alkoivat nikotella. Osa koki ettei heille kerrottu kaikkea papereita täytettäessä. Elämäntilanteet saattoivat muuttua, mutta sopimukset pysyivät: nimi paperissa voitti liian usein maalaisjärjen. Toimittajat tekivät ikävistä tarinoista juttuja ja kuluttajaviranomaisten työtaakka kasvoi.

Kun määräaikaisuudesta ei pääse ongelmatilanteissa eroon asiakas muuttuu tulonlähteestä harmiksi. Hän harvoin maltaa olla jakamatta tilannetta tuttavilleen ja vieraammatkin saavat lukea hänen tilitystään keskustelupalstoilta. Tyytymätön asiakas tekee usein tikusta asiaa ja etsimällä etsii reklamoitavaa päästäkseen eroon häntä harmittavasta sopimuksesta. Kilteimmillään asiakas maksaa kuukausimaksut loppuun saakka, mutta ajattelee ettei enää koskaan asioi kyseisen yrityksen kanssa.

Kuntosalien maineen mustuessa ja kuluttajaviranomaisten puututtua asiaan, yhä useampi liikuntapaikka joutui muuttamaan linjaustaan täysin. Nykyisin mainonnassa korostetaan ettei sitoutumispakkoa ole. Ja tapa on levinnyt muillekin aloille. Erään kanavapaketin myyntiargumenttina todetaan, että tilauksen voi tehdä vaikka kuukaudeksi kerrallaan.

Perässähiihtäjät kaipaavat edelleen asiakkailtaan pitkää sitoutumista. Ehkä heille ei ole iskostunut kuinka monta potentiaalista asiakasta he voivat menettää pakottamalla määräaikaiseen sopimukseen. Pitkät sopimukset tekevät yrityksistä laiskempia: koska tulot ovat varmoja asiakkaan kuuntelemisella ja toiminnan kehittämisellä ei ole enää niin paljon painoarvoa. Vasta sopimusten päättyessä havahdutaan asiakaskatoon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti