torstai 23. tammikuuta 2014

Osa jotakin.

Koti, uskonto, isänmaa - niinhän se ennen meni. Enää ei eletä aina ydinperheessä,  maallistuminen on nousussa ja monet kokevat olevansa maailmankansalaisia. Puolueetkin ovat useiden mielestä plääh.

Jotenkin niitä arvojansa pitää pystyä ilmaisemaan ja tuntea olevansa osa jotain suurempaa ryhmää. Yksi moderni väylä itsensä sekä arvojensa ilmaisemiseen on tietyn yrityksen tuotteiden tai palveluiden suosiminen.

Käsitys yrityksistä ja niiden edustamista arvoista ei ole pelkästään markkinoijien luotavissa. Mielikuva syntyy kaikista mahdollista kanavista tulevien viestien kautta. Yrmeä työntekijä tai negatiivinen nettikeskustelu kumoaa nopeasti firmojen nettisivujen arvoluetteloissa suositun "asiakas on meille tärkein"-iskulauseen. Eettisyyttään korostava yksityissairaala ei herätä uskottavuutta veronkierron paljastavien uutisten jälkeen.

Erittäin tärkeä rooli on sillä kenet käsitämme tuotteen tai palvelun käyttäjäksi. Facebook ei ehkä innosta teiniä sen jälkeen kun kaikki sukulaiset äitiä ja isomummoa myöten ovat liittyneet jäseniksi.

Myös ajatuksemme käyttäjäkunnan yhteiskunnallisesta asemasta vaikuttaa kiinnostukseemme. Eräs ilmiö on vähävaraisten kiinnostus luksustuotteiden ostamiseen: käyttämällä tuotetta olet osa sitä ryhmää johon haluat kuulua.

Kun siis olemme valikoituneet tietyn merkkisen ja mallisen tuotteen käyttäjäksi sitoudumme, jotkut enemmän ja toiset vähemmän, osaksi siihen kuuluvaa arvomaailmaa. Tässä ehkä selitys sille, miksi jotkut tuotteet herättävät meissä niin suuria tunteita. Suurimmat nettitaistelut käydään teknologian ympärillä. Jokaiselle tuotteelle ja käyttöjärjestelmälle tuntuu löytyvän oma kannattajakuntansa.

Esimerkiksi matkapuhelimet ovat jotain hyvin henkilökohtaista. Niiden sisällä on suuri palanen yhteyksistämme ja historiastamme. Kun joku lyttää käyttämämme kännykkää, se saattaa tuntua iskulta valitsemiamme arvoja kohtaan. Syntyy halu puolustautua. Kokemus osana Apple-leiriä tai Jolla-yhteisöä vahvistuu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti