maanantai 27. tammikuuta 2014

Hinnalla on väliä!

Aina välillä joku markkinointimies tahtoo todistaa ettei hinnalla ole väliä. Esimerkiksi tuottojohtamisen valmentaja Jere Talonen toteaa majoitusalasta Talouselämässä 
"Asiakasta eivät kiinnosta kustannukset, vaan hyödyt ja koettu arvo."
Netin kasvaessa jatkuvasti keskeisemmäksi kauppapaikaksi hinta on päinvastoin aiempaa merkittävämpi tekijä. Verkossa hintojen vertailu sujuu hiiren klikkauksilla. Ostosalueena on oman kylän putiikkien sijaan koko maailma.

Jos ajatellaan tuottojohtamisen valmentajan mainitsemaa matkailualaa, se on kokenut suuria muutoksia. Kuka muistaa perinteisiä matkatoimistoja? Lähes poikkeuksetta reissut suunnitellaan itse verkossa.

Verkkopalvelut kuten Hotels.com tai Booking.com tarjoavat laajan valikoiman hotelleja. Majapaikkoja voi lajitella sijainnin tai tähtiluokituksen perusteella. Nämä palvelut antavat laatutietoiselle mahdollisuuden tehdä valinta hinta huomioiden. Paremman tason majoituspalvelut eivät siis ole immuuneja hintakilpailulle.

Todella harvat palvelut, hotellit mukaanlukien, pääsevät tasolle jossa hinnalla ei enää ole asiakkaalle merkitystä. Se vaatii pitkäjänteistä työtä ja siitä seuraavaa laajalle ulottuvaa mainetta.

Hintakilpailun jyllätessä yritys voi menestyä tarjoamalla samalla rahalla enemmän kuin kilpailija. Hutaisten tehty saattaa houkutella, mutta asiakastyytyväisyys kärsii. Säästetty raha tai aika tulee yleensä moninkertaisesti maksettavaksi myöhemmin. Huonon laadun kustannuksia ovat menetetyt asiakkaat tai reklamaatioiden kerääntyminen.

Typerän kuvan itsestään antavat kovaa kilpailua ja katteidensa pienuutta julkisesti valittavat yritykset. Asiakas ei voi katteisiin vaikuttaa. Markkinointigurut kauppaavat mielellään ajatusta, ettei hinnalla ole oikeastaan asiakkaalle merkitystä. Tällainen ajatus on tietysti houkutteleva ja hintakilpailun keskellä painiva yritys ostaa opin mielellään.

Lisää hinnoittelusta ja hinnoista aiemmassa kirjoituksessani.

Ps. Sattumalta tämän kirjoittamisen jälkeen Kämp-hotellin uusi omistaja pohtii Suomen hotellihinnoittelua Helsingin Sanomien nettisivuilla. Hänestä hinnat ovat alakanttiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti